Bonnier fastigheter

Bonnier Fastigheter förvärvar fastighet i centrala Uppsala

2023-03-09

Bonnier Fastigheter fortsätter sin tillväxtresa och gör ännu ett förvärv av en kommersiell fastighet i toppläge i centrala Uppsala.

Fastigheten Dragarbrunn 20:6 med adress Kungsgatan 47 omfattar cirka 3 000 kvm kontor och lägenheter. Större delen av fastigheten totalrenoverades 2017 och håller mycket god standard. Säljare är Wallenstam.

Dragarbrunn utgör ett bra komplement till Bonnier Fastigheters befintliga bestånd i Uppsala då det är en kontorsfastighet med mindre lokaler i ett mycket centralt läge, vilket gör att Bonnier Fastigheter kan bredda erbjudandet.

Bonnier Fastigheters satsning i Uppsala är långsiktig med ambitionen att vara ett av de ledande fastighetsbolagen i Uppsala. Bonnier Fastigheter förvärvade Centralhuset i Uppsala år 2018 och har sedan dess även förvärvat Muninhuset och Cykelfabriken samt utvecklat projektet Munin NXT. Efter detta förvärv äger och förvaltar Bonnier Fastigheter ca 70 000 kvm i Uppsala. Genom bolaget Hemmaplan så äger man även Gottsunda Centrum.

- Vi ser fram emot att ta över ägandet och den fortsätta utvecklingen av denna redan välförvaltade fastighet, som passar fint in i vårt befintliga bestånd. Också trevligt att fortsätta vår goda relation med Wallenstam, säger Tomas Hermansson, Vd Bonnier Fastigheter.

- Det känns väldigt bra att få lämna denna fina centrala fastighet vidare till Bonnier Fastigheter och därigenom återigen få göra en affär med varandra, säger Hans Wallenstam, Vd Wallenstam.

Tillträde sker den 3 april 2023.

För mer information:

Tomas Hermansson, VD, Telefon: 070-553 80 98

Karolina Solberg, Marknad- & Kommunikationsansvarig, Telefon 070-939 18 08

Bonnier Fastigheter ska på utvalda delmarknader med lokal närvaro och ett långsiktigt engagemang förvärva, utveckla, förädla och förvalta egna fastigheter. Sedan 1856 har Bonnier varit en långsiktig fastighetsägare och samhällsutvecklare som bidrar till ett hållbart, tryggt och öppet samhälle. Verksamheten bedrivs i tre affärsområden: Kommersiella Fastigheter, Bostad och Invest. Merparten av fastigheterna är belägna i Stockholms innerstad och Uppsala. Bonnier Fastigheter är helägt av familjen Bonnier.