Yinka Shonibare (född 1962 i England) är en konstnär som arbetar undersökande med frågor som rör kulturell identitet och kolonialism och vad som hänt i spåren av europeiska länders framfart och nyttjande av den afrikanska kontinenten.
När Shonibare bara var ett par år gammal flyttade familjen till Lagos och först som 17-åring återvände han till England och påbörjade sedan sina konstnärliga studier bland annat vid Central Saint Martins och Goldsmiths i London. Shonibare blev snabbt en viktig röst på den internationella konstscenen.
På grund av en ryggskada i de sena tonåren är Shonibare delvis förlamad och har hjälp av assistenter att skapa sina starka verk som tar plats, ropar högt och skapar oreda i tanken då vi tvingas stanna upp och fundera över vad vi verkligen ser. Verken talar om kulturell identitet och om betydelsen av densamma. Shonibare arbetar med allt från måleri, fotografi, film, skulptur och installation.
De färgstarka tygerna går igen i många av hans verk. Det visar sig att de tyger betraktaren instinktivt läser av som ”afrikanska” egentligen har en mer komplex bagrund än så. Ursprungligen ska de ha tillverkats i Europa för en indonesisk marknad. Där blev de dock aldrig populära utan såldes vidare till Afrika, hävdar Shonibare. Han själv köper sina tyger på Brixton Market i London. Således blir dessa färgstarka tyger en ganska tydlig metafor över mänsklig rörelse, såväl fysisk och ekonomisk, och att det är ganska svårt att i strikta termer tala om ras, nationell identitet eller nationell kultur, i en tid där marknaden och globaliseringen har skapat band mellan enskilda individer över hela världen.