Bonnier fastigheter

Torbjörn Rödland

född 1970, Norge

Pouch Sand No 1, 2018

Torbjörn Rödland är en konstnär som arbetar med fotografi som sitt medium. Han håller fast vid det analoga, trots den enorma utvecklingen inom den digitala bilden. Rödland har ett tydligt konstnärligt språk och hans bilder är sprängfyllda med referenser och lager av tolkningsmöjligheter. Det finns ofta en erotisk underton och någon slags sexuell laddning i bilden. Men det erotiska störs alltid av ett eller flera element, av något i bilden eller av kompositionen. I Pouch Sand No 1 ser vi en kvinnohand med vackert målade röda naglar som håller i vad som ser ut att vara ett pennskrin fyllt av sand. Handen är vackert upplyst bakifrån, ett återkommande grepp i Rödlands bilder, och det gör att vi som betraktare befinner oss på samma sida om ljuskällan som motivet i bilden. Det skapar en märklig känsla av närhet. Det är vackert men också lite obehagligt. Om bara något ögonblick kommer sanden att trilla ur pennskrinet och kladda ner den välmanikyrerade handen. Rödland är en mästare på att osäkra bilden. Det vi tror oss att se kanske egentligen är något annat, eller så påminner han oss bara på ett mycket elegant sätt att det finns flera sidor av myntet. Det är få saker som är svarta eller vita, det mesta och de flesta befinner sig på en ständigt glidande gråskala.