Bonnier fastigheter

Thomas Broomé

född 1971, Sverige

Eaten While Eating (I), 2019

Till en galleriutställning 2019 hade Thomas Broomé skrivit en konstnärlig text som jämförde konstnärens eviga arbete med buljongkokarens. Både konstnären och kocken tar lite av det han eller hon själv har, kanske lånar någon rest av någon annan, blandar och låter allt koka ner till enbart det mest nödvändiga kvarstår. Broomés text var humoristisk men också full av konstnärliga referenser vilket gjorde att verken i utställningen framstod som både hyllningar och passningar åt konstnärer och konstmarknaden. I det aktuella verket känns dollartecknet igen från Andy Warhol. Han var popkonstnären som gjorde vardagslivet, reklamen och kommersialismen till konst, som skapade ikoner av det allra mest igenkännbara. I Broomés verk är dollartecknet (eller ska vi kalla det konstverket?) monterat i en plexilåda. Besticken har till synes både skurit itu och skurit av delar av tecknet som är målat på duk, som om det faktiskt vore en av Warhols ikoniska målningar som något bokstavligen har huggit in på. Är det den som äter egentligen kommersen, marknaden, som äter av de konstnärliga värdena. Har vi hamnat i en tid där det monetära värdet tillåts att överskugga det konstnärliga innehållet. Andy Warhol skrattar nog roat i sin himmel, glad åt att kommersen faktiskt äter upp sig själv – i överförd betydelse biter människan sig själv i svansen.