Biosphere, 1975
Shusaku Arakawa föddes i Nagoya i Japan och gick sedermera på konstskola i Tokyo. Han tillhörde den första generationen japanska konstnärer som arbetade konceptuellt med inspiration från dadaismen. Redan 1961 flyttade han till New York och landade mitt i en kreativ och energisk konstkittel. Med ett fritt sinne arbetade han brett och ”programmatiskt” med både måleri och teckning. Han skapade ett system av ord och tecken för att med hjälp av dessa utforska det mänskliga psyket. Tillsammans med sin partner poeten Madeline Gins skapade Arakawa en serie bestående av 80 målningar vilka han kallade ”The Mechanism of Meaning”. Dessa målningar undersökte det mänskliga medvetandet och frågan om vad konst egentligen är. Arakawas intresse för relationen mellan människa och konst sträckte sig bortom måleriet och installationer och rumsliga verk blev nästa steg. Genom stora arkitektoniska skulpturer var Arakawa och Gins övertygade om möjligheten att påverka människans välbefinnande, att människan genom närvaro och samvaro ”i verken” skulle höja sitt välmående.