Pochoir (2014)
Med skulpturen Pochoir (2014) förflyttar konstnären Katrine Helmersson (född 1958 i Sverige) oss via Frankrike och vidare söderut ner till Mali. Skulpturen är både en blinkning till konstnärens tidigare verk utförda i lera och med stark inspiration från Malis kultur och natur och samtidigt en märkligt fri och rörlig form som tycks rymma både hålrum, drömmar och en möjlig viloplats. Sedan 2006 har Katrine Helmersson regelbundet vistats i Mali och kommit att bli en del av landets konstscen. Hon började med att skapa skulpturer i arkitektoniska former med hjälp av ringlande lera som sedan antingen fick självtorka eller leva vidare genom att överföras till brons. Den ringlande lerformen återkommer i Pochoir, men detta verk är istället utfört i tyg och rep över en stomme av trä. Tyget är delvis i bomull och delvis i bazin, ett särskilt västafrikanskt damasttyg som genom infärgning och gummering eller vaxning erhåller sin slitstarka och blanka yta. Tyget är festligt och den finare kvaliteten av bazin-tyger förknippas med högtidliga tillfällen. Skulpturen har visats i samband med flera utställningar, bland annat på Kulturhuset i Stockholm och på Norrköpings Konstmuseum. Nu har konstnären generöst lånat ut verket till Bonnier Fastigheter så att de som arbetar i och besöker fastigheten på Torsgatan 21 ges möjlighet att för en stund glömma nuet och låta tanken få resa iväg utmed vindlande former, i en böljande vågrörelse som både i sin form rör sig uppåt och som rymmer svarta håligheter, som gjorda för drömmar, hemligheter eller djupt privata förhoppningar.