Le Pouce.
César (Frankrike 192 -1998) var en av förgrundsgestalterna för vad som kallas Nouveau Réalisme, en konströrelse grundad kring 1960 och ibland kallad den franska popkonsten. Den var lite tuffare och råare i sitt uttryck än den amerikanska, som var mer påverkad av reklamens säljande språk.
César gick på konstskola i födelsestaden Marseille och senare i Paris. Redan på 1950-talet hade han börjat göra skulpturer av upphittad plåt och stål, skulpturer som oftast föreställde ett djur, en insekt eller en naken människokropp. Hos en skrothandlare köpte han en hydraulisk press som han använde för att göra sina sammanpressade skulpturer, sina compressions. Dessa skulpturer blev enormt älskade och han utforskade hela tiden nya material för att få fram nya uttryck i sina ihoppressade verk.
César är en av 1900-talets mest älskade franska skulptörer och tack vare framsynta svenska gallerister visades också tidigt hans verk i Stockholm. Ett av hans mest kända verk är hans tumme, Le Pouce.
Första gången den gjordes var till en utställning i Paris, La Main de Rodin à Picasso. César gjorde en avgjutning i rosa plast av sin egen tumme men istället för att göra en compression gjorde han en expansion – tummen blev 40 cm hög. Konstnären bestämde sig ganska omgående för att göra den även i andra material och format, den den största tummen, 12 meter hög, står numera vid la Défense i Paris.