Descending/Odd, 2018
Utställningen 2018 hos Galleri Magnus Karlsson ackompanjerades av ett citat av den polska författaren Olga Tokarczuk (senare Nobelpristagare i litteratur). Hon beskriver ljusets inverkan på vår uppfattning om världen. Att det som i dagsljuset ter sig begripligt, i nattens mörker blir oformligt och obegripligt. Ljuset ger liv och hjälper oss att förstå vår omvärld. Men vad händer när ljuset sätts på detaljer som inte vanligtvis står i centrum? När strålkastaren styrs om från det självklara huvudmotivet mot det i periferin existerande och det oväntade lyses upp? Kanske värderar vi det vi ser på ett annorlunda sätt. Eller så tillåter vi blicken att dröja vid formen och den rent fysiska närvaron av det vi ser. Oavsett vilket så är det där, i periferin, som Anna Bjerger påbörjade sitt arbete med denna serie målningar. Vanligtvis möts vi i hennes måleriska värld av frusna ögonblick, av ett precist moment som tagits ur sitt sammanhang. Men här är det inte bara ögonblicken, utan även detaljen som plockats ur sin kontext och fått nytt liv – väl upplyst och mot klara bakgrunder i olika färger. I den här målningen ser vi ett par skobeklädda fötter mot en grå bakgrund i varierande ljusgrad. Vid närmare betraktan blir det tydligt att det är två olika skor som personen bär. Båda vita, båda med klackar, dock med tydliga skillnader. Direkt vill hjärnan förstå varför – varför bär personen olika skor? Vad har hänt innan? Och vem är kvinnan vars ben och fötter Bjerger har målat? Konstnären ger oss inga svar och kanske är det just att frågan ställs som hon efterfrågar. För i vardagens finns tusen små händelser som inte ter sig viktiga, men som när ljuset faller på, blir till en kedja av händelser som påverkar både en och flera människors liv. Med ett måleriskt och samtidigt återhållet expressivt språk, mejslar Bjerger fram destillerade ögonblick med i med inspiration från fotografiska bilder hon sparat genom åren.